De aardappelfabrieken van Aviko draaien volop. Alleen in Steenderen komt per uur al zo’n 100 ton aan grondstof binnen. Dat vraagt een maximale afstemming met zowel logistiek als de telers. Vanwege het 24 uurs-proces is ’s nachts laden onvermijdelijk.

Bij de fabriek in Steenderen arriveren dagelijks tussen de 50 tot 60 vrachtwagens met elk 35 ton aardappelen. Gemiddeld dus vier tot vijf per uur. Meer vrachtwagens zijn volgens Jan Wijkhuijs, manager Logistiek van Aviko Potato vanwege ruimte en partijkeuring niet haalbaar. ,,De fabriek draait in een ploegensysteem volcontinu, ook in het weekend. De aanvoer van aardappelen willen we hier zo veel mogelijk op aan laten sluiten. Daarom is ’s nachts leveren noodzakelijk.’’

Van productiebehoefte tot transportplanning

De behoefte van de verschillende Aviko-fabrieken is leidend. Die moeten doordraaien om het productieproces optimaal te laten verlopen. De fabriek maakt een productieplanning voor de komende weken met daarop de aardappelbehoefte aan ras en tonnage. Die stuurt ze naar Aviko Potato in Dronten. De afdeling Logistiek beoordeelt vervolgens welke telers met welke beschikbare bewaarvoorraad kunnen leveren.

Tijdig informeren en overleg met teler

,,We informeren onze telers tijdig’’, aldus Wijkhuijs. ,,Meestal een week voor afleveren krijgen ze bericht. Het komt voor dat telers nadrukkelijk de voorkeur geven aan overdag laden. Dat proberen we in te passen, maar lukt niet altijd vanwege tonnage en geografische ligging.’’ Wanneer een teler alleen overdag kan laden, past een partij vaak niet in de geplande productierun. De partij wordt dan verdeeld over meerdere momenten die enkele dagen uit elkaar kunnen liggen.

Grote buffer geeft bewaarverliezen

Eerder laden en transporteren betekent ook dat de aardappelen langer als buffer voor de fabriek wachten. Want de rest van het proces gaat door. Langer wachten kan kwaliteitsverliezen met zich mee brengen. Volgens Wijkhuijs duurt het laden van 500 ton aardappelen bij een teler maximaal één etmaal. Bij telers met 1.000 ton aardappelen vergt het leeg rijden ongeveer twee dagen. De overlast en organisatie voor een teler zijn te overzien. Het streven is om optimaal te plannen en schuren achter elkaar leeg te rijden. Dat lukt met de bereidheid om ’s nachts te laden.

Afland vooral bij daglicht

Afland aardappelen worden minder ‘s nachts geladen. De personele capaciteit van de bedrijven is vaak te beperkt om dan namelijk te rooien. Daarnaast is controle en zicht op het af te leveren product noodzakelijk. Dat is tijdens het rooien lastiger dan bij uit de schuur verladen.