De voorspelbaarheid van de kwaliteit. Dat is volgens marketing manager Dick van der Aart van Aviko de grootste wens van de industriële verwerker richting de telers. ,,Ik ben tevreden, maar om de klant wereldwijd goed te blijven bedienen, moeten we nog meer consistentie nastreven.''

‘Creating value from potatoes’. Dit ambieert Aviko al sinds 1962. En daar slaagt ze wereldwijd in, als vierde aardappelverwerker en als grootste producent van gekoelde frites. ,,Zowel de kwaliteit van de aardappels als onze verwerking heeft ons in de positie gebracht dat we nu in meer dan 100 landen leveren’’, stelt Van der Aart. ,,We behoren tot de top van de wereld.’’

Internationale concurrentie

De ambitie is er om in elk marktsegment sterk aanwezig te zijn, ook in fast food. Dat dwingt Aviko om nog meer te innoveren en hogere eisen aan aardappelen te stellen. Van der Aart: ,,Voor frites is de lengte van de aardappel belangrijk. Hoe langer de patat, hoe beter geaccepteerd door de consument. De groeiomstandigheden in de Verenigde Staten bijvoorbeeld lenen zich daar beter voor.’’

Flexibel in verwerking

,,Elk jaar is het weer afwachten waar wij mee aan de slag kunnen’’, stelt Van der Aart. ,,Dat vraagt onze flexibiliteit. Natuurlijk kunnen wij zaken bijstellen in de sortering, maar toch willen we graag zo snel mogelijk weten met welke gespecificeerde basisgrondstof we onze producten kunnen maken.’’

Groeikansen wereldwijd

De aardappel is nog steeds hot, maar dan wel in verwerkte vorm, waar Aviko groot in is. Vooral in Azië, Australië en Zuid- en Midden-Amerika liggen flinke groeikansen volgens de marketingman. ,,Het is aan ons om te zorgen dat we met slimme technieken een gezond gemakkelijk eindproduct maken waar men van geniet.’’